Netto – najbardziej rozpoznawalna duńska firma
Większość z nas wie, skąd pochodzi sklep, w którym warto robić zakupy w soboty, albo ten, w którego logo widnieje sympatyczne, czerwone stworzonko w kropki. Dzisiaj pod lupę weźmiemy jednak supermarket, który kojarzymy z kolorem żółtym i jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych duńskich marek.
Brak dodatkowych kosztów
Już sama nazwa supermarketu przekazuje jego cel. Netto = brak dodatkowych kosztów. Zamysłem stworzenia marki było, by klienci płacili za towar (logiczne, prawda?), a nie za to, co z tym towarem związane. Na próżno więc szukać w supermarketach eleganckich półek, sklepowej muzyki, czy specjalnego oświetlenia. Najważniejszy jest produkt.
Dania i ?
Pierwszy sklep Netto został otwarty 1.04.1981 roku przy ulicy Godthåbsvej w Kopenhadze, a jego kariera międzynarodowa rozpoczęła się w 1990. Wtedy właśnie powstał pierwszy zagraniczny punkt w północnej części Niemiec. U naszych zachodnich sąsiadów istnieje dziś 347 sklepów.
Drugim miejscem na świecie, do którego zawitało Netto była… Polska! W sierpniu 1995 otwarto pierwszy sklep w Szczecinie. Początkowo supermarkety miały znajdować się tylko w północno-zachodniej części kraju, ale z czasem powstawały również w miastach takich jak Poznań, Bydgoszcz czy Zielona Góra. Co ciekawe, Polska może poszczycić się największą ilością sklepów Netto, jeśli nie bierzemy pod uwagę Danii. Jest ich aż 368!
Ostatnim krajem, do którego zawitał duński supermarket jest Szwecja. Dotarł tam dopiero w 2002 roku i liczy 162 punkty.
Ważny rok na kartach historii Danii
Rok 1992 można uznać za dość ważny w dziejach ojczyzny Netto. Reprezentacja Danii wygrała Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Duńczycy zagłosowali przeciwko traktatowi z Maastricht, a Królowa Małgorzata świętowała 25. rocznicę ślubu z księciem Henrykiem. Skupimy się jednak na październiku 1992, kiedy to narodził się Scottie.
Kim/czym właściwie jest Scottie? To mały, czarny terier szkocki, który pomaga Duńczykom w oszczędzaniu, czyli postać widniejąca w logo Netto. Przed nim brano pod uwagę pszczółki, które pasowałyby kolorystycznie, trójkąty, kwiatki, a nawet psy innej rasy, ale to właśnie na teriera postawił Peter Hiort. Samo projektowanie logo zajęło półtora roku! Wybór teriera szkockiego nie jest bez znaczenia, bo to właśnie Szkoci są znani z kontrolowania swoich wydatków. Psy tej rasy słyną również z tego, że często chodzą swoimi ścieżkami, są samodzielne, lojalne i przyjacielskie. Same jednak decydują o tym, kto może je głaskać, a kto nie. Teriery to również psy myśliwskie. Klienci Netto, tak jak one, kiedy znajdą coś ciekawego – nie mogą przegapić okazji.
To co, jak sobota to tylko do… Netto?